A
PEDRA DA MOURA ENCANTADA 4
Apareceu
a Serpe
Interpretación da figura gravada no calco de escaiola |
No numero 105 do Boletin
de la Real Academia Gallega de Maio de 1916 no artigo Sobre
insculturas rupestres en la provincia de Pontevedra o autor, o
vilagarciano Juan Fernandez Gil y Casal, da conta da identificación
do gravado da Pedra da Moura Encantada en Mogor, Marín con
unha moeda de Knosos onde aparece representado un labirinto de tipo
circular. Acompaña a descripción un debuxo no que aparecen outros
gravados do Outeiro das Laxes en Figueirido (Vilaboa), a moeda de
Cnosos e diversos comentarios.
Debuxo da autoria de Fernande Gil cos sulcos engrosados dixitalmente |
O debuxo reproduce con total
fidelidade o trazado do gravado, a pesares da sua estilización. Este
debuxo non se tivo en consideración nas sucesivas publicacións que
por diversos autores se fixeron nos cen anos posteriores xa que foi
suplantado pola manipulación e falsificación que do seu trazado
fixeron Ramón Sobrino Buhigas e o seu fillo Ramón Sobrino Lorenzo
Ruza.
En publicacións anteriores 1,
2
de este blog, xa puxen de manifesto esa manipulación, achacandoa as
posibles dificultades para observar nitidamente os sulcos centrais da
figura como acontece hoxe en dia, pero si Fernández Gil foi quen de
aprecialas perfectamente, ¿porque Sobrino Buhigas debuxa outra
cousa?
A figura que está
representada na rocha, presenta un indudable parecido formal co
labirinto estampado na moeda de Knossos, pero non é un labirinto por
varias razóns.
-Non presenta a cruz central
de este tipo de figuras,
-Ten no centro unha coviña e
-Presenta varios trazos no que
sería a entrada.
Para poder falar de labirinto
entón Sobrino Buhigas decide inventarse unha cruz central que non
existe e modifica os trazos, primeiro con pintura pero ollando o
estado actual do gravado, é posible que tamén fisicamente pois os
trazos primitivos aparecen desgastados e dan lugar a interpretación
que el fixo en primeiro lugar coa pintura. Non quero imaxinar que a
erosión que presentan os gravados foro feita por eles mesmos, senon
que o seu debuxo poido servir para que personas que non eran quen de
ver os trazos inventados, foran remarcandoos unha e outra vez até
chegar a situación actual
Fotografia publicada no Corpus coa perspectiva modificada a efectos comparativos. |
A proba que demostra esta
afirmación e o calco feito en escaiola que se conserva no Museo de
Pontevedra. Nel apreciase perfectamente que o que está representado
e unha serpe cuxo rabo está claramente indicado perto da coviña
central e vaise replegando sobre si mesma até a cabeza na parte
exterior. Trátase de unha representación extraordinária pois o seu
corpo vai facendose mais groso o longo do trazado e volve a
estreitarse a medida que se acerca a cabeza, tal como ocorre na
realidade.
Calco en escaiola do motivo principal da Pedra da Moura Encantada |
Entre todas as persoas que de
un ou outro xeito nos adicamos o estude e divulgación da Arte
Rupestre galega, os nomes de Sobrino Buhigas e Sobrino Lorenzo
figuran como os maximos exponentes da descuberta e estudio de
moitisimas estacións rupestres, e polo tanto recoñecidos como
autoridades nesta especialización artística.
Así é e deberia ser, pero o
que non é aceptable e que os investigadores que proseguiron a sua
laboura non reparasen no erro cometido e non procederan a sua
denuncia e corrección.
Mencionaba en un dos artigos
anteriores que os investigadores pasaron de estudiar a figura na
rocha a guiarse pola ilustración feita en fotografias manipuladas,
co gravisimo perxuicio o coñecemento e perpetuando así a sua
difusión e pechando novas vias de investigación.
Comparativa . |
Por suposto, toda a
bibliografía baseada na manipulación gráfica, non pode nin debe
ser tomada en conta, polo que carece de validez, e o feito de encher
paxinas de citas bibliograficas non deixa de ser unha mostra do pouco
rigor que os distintos autores demostran.
Así pois, teño que recoñecer
que da bibliografia consultada dos Sobrino e dos que seguen as suas
teses, non fun quen de extraer ningunha información valida para o
estudo desta figura, toda vez que como era a sua intención, levaron
o campo de investigación a invención de unha fábula que deu, como
era de agardar, en un calexón sin saida, dando lugar a peregrinas,
cando non aberrantes, conclusións totalmente alleas o país e a nosa
sociedade que é onde foi creada esa representación e nada que ver
cos posibles motivos para realizala.
As consecuencias, como xa teño
dito, levaron a que estas figuras sigan a ser consideradas como
motivos xeométricos cando deberían formar parte (moi abundante por
certo) dos motivos zoomorfos e propiciar unha nova via de
investigación.
Todos estes datos supoñen un
baldón sobre a autoritas dos ditos investigadores, que
chegaron o extremo non só de manipular a figura, senón de suplantar
o seu nome tradicional, cousa que Fernandez Gil, o primeiro en
identificar (erroneamente o meu entender) a figura con un labirinto
cretense non fixo, respetando o tradicional nome de Pedra da Moura
Encantada.
Sigo agardando que os
especialistas na Arte Rupestre galega, entre eles algunhas persoas
con responsabilidade na xestión do único Parque da Arte Rupestre
Galega e que teñen a Sobrino Lorenzo en un pedestal agardando a ser
santificado, sexan quen de dar unha explicación do porque desa fé
cega na sua autoridade intelectual cando as probas do seu fraude
levan tantos anos a vista de todos, e como este modesto artigo volve
a demostrar.
Pois é vergoñento,👍👍
ResponderEliminar